lördag 17 november 2012

Tömilen

Efter en för mig ovanlig sovmorgon tog jag i förmiddags bilen till Frescatihallen. Väl på plats fanns inte en människa i löparkläder utan jag hade helt enkelt läst fel i informationen. Nåväl, det var ingen stor sak att förflytta sig till KTH-Hallen där man kunde byta om och starten var bara några hundra meter därifrån.
 
Det var för mig debut på en löpartävling i november och skönt att slippa all den kaotiska trängsel som normalt infinner sig på de flesta evenemang. Jag tänkte att det blir ett bra pass en lördag med trevligt sällskap i skogen. Jag borde nog varit lite klokare och kollat bansträckningen innan för den var riktigt krävande med åtta tuffa stigningar, dessutom bitvis på lerigt underlag.
 
Starten gick på en äng och tempot var inledningsvis högt med en kilometertid under 4 minuter och jag fick betala för sen ankomst och en dålig uppvärmning. Redan efter drygt 1 km kom första rejäla backen och jag kände direkt att det här blir jobbigt idag. Det fanns egentligen ingen del på banan där man kunde hitta en jämn fart då det var upp och ner allt som oftast. Den typen av banor passar inte mig så bra numera utan jag trivs bäst på slätlöpning. Ambitionsnivån var en skön lördagsrunda men med nummerlapp på bröstet vill man ändå prestera någonting. Första 5 km gick hyggligt och jag varvade på drygt 21 minuter. Andra rundan blev än mer slitsam och jag sladdade in i leran under målskynket på tiden 43:49 efter en klart tyngre upplevelse än planerat. 

Riktigt bra löparväder i november och 7 grader i luften.

Bansträckningen gick som en åtta i området kring Lill-Jansskogen.

Totalt kom 464 st löpare till start på Snöfemman & Tömilen. 

Napoleon Salomon från Fredrikshof vann på tiden 31:51.

Bilden säger det mesta om min egen insats...
 
Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar