fredag 11 januari 2013

Blogger Ski Camp

Sedan igår befinner jag mig uppe i Ramundberget, 60 mil från Stockholm. Det är första gången jag är här, dessutom tillsammans med flertalet väletablerade bloggare och mycket trevliga människor.
 
Efter den långa resan var det skönt att testa elljusspåret som var preparerat med perfekta spår och vi körde fyra varv före middagen.
 
I morse när vi vaknade var det betydligt kallare med en temperatur på -20 som höll i sig hela dagen. Jag och Daniel hade bestämt oss för att åka till Bruksvallarna och dom inledande 8 km var lättåkta även om det bet i kinderna. Solen strålade och omgivningen var helt magisk, så här ska det vara när man åker skidor.
 
Efter en kort paus valde vi att ta spåret upp på berget. Det blev ett smärre Tour de Ski med 5 km ihållande klättring innan vi äntligen nådde toppen. Vi tog det lugnt och njöt av den underbara vinterdagen och jag kan inte minnas när jag senast åkte skidor med så suveräna förutsättningar. Avslutningen var mer lättåkt och vi fick ihop 21 km före en välbehövlig lunch. 
 
På eftermiddagen bytte vi om till alpint och fick åka i nästan nypistade backar och ett grymt bra underlag. Kvällen avslutades sedan med en ny välsmakande tre rätters middag med tårta som bonus.

På väg från Ramundberget till Bruksvallarna.
 
Helig mark i Sveriges längdskidåknings Mecka.
 
Runt hörnet väntar Ica, lite stugvärme och en Kexchoklad. 
 
Från Bruksvallarna var det 5 km uppför.
 
Dagens högsta punkt, 923 meter över havet.
 
Härlig vy i bitande kyla utmed Mitåkläppspåret 
 
Eftermiddagen avslutades framför brasan i sällskap med Harry Hole.
 
Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar