söndag 5 maj 2013

Trail Run

10MILA vid Gällöfsta, nästan på hemmaplan och platsen där Fanny och Tove döptes. Nu var jag tyvärr inte uttagen i denna anrika budkavle utan fick nöja mig med Haglöfs Night Trail Run. Speakern annonserade stolt att det var världspremiär för den här tävlingsformen. Jag har varit på några större orienteringstävlingar tidigare och imponerats av organisationen och infrastrukturen kring dessa lopp. Intresset är långt större än dom flesta av oss känner till. Vi tog oss enkelt ut till tävlingsområdet med bil. Någonstans där tappade arrangören greppet på vår lilla sidotävling till det stora racet 10MILA. Ingen, jag menar ingen visste var starten gick, förvirringen var total och jag fick nog fråga tio funktionärer innan jag hittade vart man kunde lämna in sina värdesaker.  
 
8 minuter före start hittade jag till slut startgärdet. Jag ställde mig bredvid Marcus Hellner. Nej, han är inte stor men han är lika grym på att springa som att åka skidor och vann enkelt den kortare distansen på 5 km, grattis.
 
Banan var uppmärkt med reflexer och pannlampan behövdes, speciellt på andra varvet. Ja, jag vet, jag hade den största. Löpningen över 10 km var riktigt krävande och det här gör jag alldeles för sällan. Snart är jag nog klar med Triahlon och återgår till multisport, orientering, paddling och vad naturen i övrigt kan erbjuda.
 
Jag har inga starka känslor för varumärket Haglöfs och det förstärktes definitivt inte efter detta lopp. Efter målgång serverades halvruttna bananer, vatten i vita plastmuggar och lite bullar på det. Inte ens en medalj eller pryl från arrangören. Om det nu var världspremiär, kom igen. Jag lägger tävlingen bakom mig som en i den långa raden av dom överdebiterade utan bestående minnen. 
 

Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar