måndag 20 maj 2013

Göteborgsvarvet

Jag åkte ner till Göteborg med lite stukat självförtroende och en viss osäkerhet på min löpform. Efter fjolårets fina prestation hade jag förtjänat en plats i 2: startled så förutsättningarna var goda. När vi checkade ut från vårt trevliga hotell lördag förmiddag var det som att gå ut i en vägg. 27 graders värme redan på förmiddagen och en tryckande kvav hetta.
 
Startskottet gick 13:03 och efter bara 3 km kokade hela min kropp med en känsla av att det här blir en jobbig dag. Planen för dagen var att hålla en kilometertid på 4:30 och landa på Slottskogsvallen före 1 timme och 35 minuter. Jag inledde hyggligt även om jag låg lite efter redan vid 4 km. Efter Älvsborgsbron kom vi ut på Hisingen och möttes av en kraftig motvind som gjorde det än svårare att hålla en bra fart. Känslan och osäkerheten på min kapacitet förstärktes hela tiden och när vi rundade Poseidon på Avenyn var jag faktiskt riktigt uppgiven med negativa tankar. Det var dessutom otäckt att se alla dom löpare som bröt eller föll ihop utmed banan och det var fler än jag upplevt någon gång tidigare. 
 
På trötta ben nådde jag slutligen mållinjen och har sällan eller aldrig varit så varm och utmattad efter ett lopp och jag har trots allt genomfört en ansenlig mängd tävlingar. Nu blir det till att utvärdera min insats. Den tropiska hettan gjorde säkert sitt men min förmåga idag var långt ifrån där jag vill vara. Skärpning Gurten!
 

Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar