måndag 3 juni 2013

Stockholm Marathon

Litet jubileum och min femte start på Stockholm Marathon. Efter besvikelsen i Göteborg kände jag mig återigen osäker på min status med en utmanande målsättning på 3:30. Dom yttre förutsättningarna kändes riktigt bra när jag klev upp på Lidingövägen. Ni som har sprungit ett Marathon vet att 42 km är långt och det gäller att disponera krafterna på ett bra sätt. Min vana trogen försökte jag som vanligt att lägga upp ett jämnt tempo, i det här fallet på 5 min/km.
 
Första 10 km flöt på riktigt bra och jag hade ett par minuter tillgodo på mitt körschema. Det är alltid kul att passera Strandvägen och Kungstädgården, speciellt på första varvet då det är så mycket åskådare utmed banan. Vid Gamla Stan stod även mina bästa supportrar Fanny och Tove plikttroget.
 
Efter 20 km kändes det fortfarande bra och jag hade t.o.m. en minut ytterligare tillgodo på min målsättning. Den tredje milen är nyckeln till ett bra lopp och det gäller att vara kall. Möjligen gjorde ändå misstaget att gå på för hårt då jag kände mig så stark ute på Djurgården under andra varvet och passade på att njuta av den känslan. Jag sprang om farthållarna med 3:30 tiden för jag tyckte det var så trångt och dom sprang för långsamt. Vid Manillaskolan passerade jag även Mischa som startade ett par led framför mig och han såg aningen sliten ut.
 
Lidingöloppsmarkeringen efter 30 km vid Gamla Stan passerade jag efter 2:26 och kroppen kändes fortfarande ok även om jag visste att det kommer bistrare tider. På Söder Mälarstrand började det ta emot och vid foten på Västerbron blev det riktigt jobbigt. Strax innan Rålambshovsparken blev jag passerad av fartgruppen som jag tyckte sprang för långsamt 12 km tidigare. Torsgatan och Odengatan är i normala fall inget hinder i min löpning men idag var det motlutet riktigt utmanande. Precis när jag svängde upp Sturegatan med en knapp kilometer kvar kände jag en arm på min axel. Mischa kom ikapp mig lagom till den underbara målgången på Stockholms Stadion och vi passerade portalen samtidigt. I mål kände jag mig trots den svåra avslutningen riktigt nöjd med tiden 3:32:14. Tack alla som stöttade mig utmed banan och ni var många idag! 
 

 
Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar