söndag 14 oktober 2012

5 km för Alzheimer

Per Johansson, trail löpare från Gävle arrangerade idag en härlig manifestation.
Det var ett välgörenhetslopp där alla inkomster oavkortat gick till Alzheimerfondens forskning för att hitta botemedlet mot Alzheimers sjukdom, en sjukdom som drabbar ca 60% av alla demenssjuka. Pers uppmaning var att springa 5 km i Hemlingby eller på annan ort. Anmälningsavgiften på 50 kr eller mer gav en bit över 10.000:- och fler än 80 personer sprang gemensamt. Själv hade jag ingen möjlighet att ta mig till Gävle så jag tog en kvällsrunda i Järfälla istället. För att göra resultatlistan jämnare fanns det ett "mut-system" som gick ut på att för varje extra 10:- man skänkte drogs 30 sekunder bort från tiden man sprang på. Vinnaren slutade på minus 3 sekunder, lika underbart som arrangemanget.
 
Jag avslutade tidigare idag säsongen tillsammans med 4.876 löpare genom att springa Hässelbyloppet. Enligt arrangören höstens skönaste och landets snabbaste 10 km.
 

Det var nio grader varmt och lätt duggregn när starten gick 12:10. Vi inledde på en äng några hundra meter från Hässelby IP och det var rejält trångt första kilometerna. Jag hade en idé om att följa arrangörernas uppmaning och springa på 40 minuter.


Det gick bra till en början och jag passerade 5 km efter 19.58 vilket såg bra ut. Jag kände dock redan här att det skulle bli svårt idag. Benen kändes ok men det var tungt för övrigt. Jag tappade rejält med tid mellan 5,5 och 8,5 km trots den lättlöpta banan. Sista biten gick något bättre och jag passerade mållinjen efter 41:20. Tiden i sig är ingen katastrof men jag ville verkligen springa fortare idag.


Det känns nu faktiskt skönt att tävlingssäsongen är avslutad, inte minst mentalt. Jag känner nu tydligt att återhämtning och uppladdning är vad jag behöver i jakten på mina kommande utmaningar under 2013.

Musael Temesghen vann på den utmärkta tiden 29:33.
 
Var försiktig & träna klokt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar