söndag 21 oktober 2012

smslivräddare.se

SALSA-projektet pågår i Stockholm sedan drygt ett år tillbaka. Det är ett unikt projekt av Södersjukhuset i samarbete med SOS Alarm och Karolinska Institutet där man kan anmäla sig som livräddare. Cirka 900 hjärtstopp inträffar varje år i Stockholm och överlevnadsfrekvensen har varit deprimerande låg. Nu ger kreativt tänkande och ny teknik hopp till dom som drabbas.
 
När SOS Alarm tar emot hjärtstoppslarmet skickas ett SMS ut till alla livräddare inom en radie av en kilometer med instruktioner om var den drabbade befinner sig. Projektet tros rädda upp till hundra liv varje år då tiden till hjälp vid hjärtstopp är den viktigaste faktorn.

Gör som jag, anmäl dig som livräddare om du är utbildad, http://www.smslivraddare.se/


Jag har idag under ledning av Running Sweden friskat upp mina kunskaper inom området HLR och L-ABC. Det är tre år sedan jag senast utbildade mig genom Safe och det har kommit lite nya direktiv sedan dess. Det känns riktigt bra att vara uppdaterad om olyckan skulle vara framme.


Vaf försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar