söndag 2 december 2012

123 minuter cycling

1:a advent och äntligen lite vinter med snö och 11 minusgrader utanför fönstret. Håll med om att man blir riktigt sugen att valla skidorna och inte minst att få åka långfärdsskridskor på nyfrusna blankisar. Jag ska den här vintern gå med i Stockholms Skridskoseglarklubb, SSSK och åka lite med dom i Stockholms ytterskärgård.
 
Idag körde jag ett två timmars cykelpass på SATS och funderade en hel del på hur jag skulle lägga upp klassen på bästa sätt. Hur underhåller man deltagarna på en cykel som inte kan välta under en sådan lång tid?
 
Jag bestämde mig till slut för fyra block om vardera 25-28 minuter följt av en kort aktiv vila, toalettbesök, äta en banan eller kanske byta ut den svettiga tröjan.
 
Inledningen på 25 minuter hade som syfte att komma igång på bästa sätt med en ordentlig uppvärmning i varierande tempon och positioner. Det kändes som en bra start.
 
Efter den korta vilan som ingen behövde övergick vi till en tuff intervallserie 5x5-1. Det innebar fem minuter högintensivt arbete följt av en lugnare minut i stående position. Vi hade nu ett grymt bra tryck i salen och jag imponerades över den genomgående höga pulsen, riktigt kul och inspirerande.
 
Del tre avverkades på berget med en 27 minuter lång klättring där benen började stumna och det märktes att den höga tempot började ta ut sin rätt.
 
Efter det korta depåbesöket avslutade vi med en lagtempokörning där vi växeldrog i två lag med ett rasande högt tempo.

 
Tack alla som deltog och bidrog till 123 minuter underbar cycling.
 
Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar