söndag 13 maj 2012

Göteborgsvarvet

Debut på Göteborgsvarvet och jag hade ganska stora förhoppningar på att kunna genomföra loppet på ett bra sätt fastän jag inte bestämde mig för att åka ner förrän i torsdags. Jag hade inte klart med boende och min vänstra vad har krånglat en del sista veckorna. Nu löste sig boendet och min vad fick förstklassig behandling. Det var såklart full fart även för övriga i min familj då Fanny simmade i Täby och Tove grävde guld i Trollbäckscuperna men vi enades om att jag kunde åka. Alla fick påsar så som det oftast blir hemma hos mig.

Väl nere i Göteborg fredag kväll hittade vi en restaurant uppe vid Capellos residens, Pasta ETC. Vi tog take away så vi kunde se avslutningen på Sverige-Ryssland. Tredje perioden var inte helt lyckad men pastan var helt fantastisk, rekommenderas.

Det var många löpare som tog sig till Slottsskogsvallen och vi tog en promenad från Strömgatan strax ovanför Avenyn. Det var lite kaotiskt vid startområdet och inlämning för överdragskläderna låg på helt fel ställe, vilken röra.
Då detta var min debut fick jag starta i sjätte startled, det kunde iofs ha varit värre. Iförd min Brandontröja lyckades jag tränga mig längst fram vid repet innan starten gick. Puma, jag beklagar den dåliga reklamen. De 2 första km var det fri löpning innan jag hann ikapp svansen på föregående startgrupp. Sedan var det trångt fram till Älvsborgsbron vid 5 km som jag passerade efter 21:18. Mina ben kändes riktigt pigga och jag sökte en jämn fart med en kilometertid på 4:20 vilket jag klarade tom bättre under nästan hela loppet. Jag hade en plan på att öppna första milen på 44 minuter men jag sprang bättre än så, 42:33 Jag gick på hela vägen ute på Hisingen och sicksackade genom hela loppet. Det tar såklart en del energi men jag blev även starkare av att passera löpare efter löpare. Vid Götaälvsbron efter 15 km  blev det återigen riktigt trångt och uppe vid Poseidon på Avenyn var det som värst.
Efter 18m km började mina lår stumna men jag var stark idag och lyckades hålla bra fart hela vägen till mål med en sluttid på 1:29:30. SUB 90 och det kändes verkligt bra med en snittfart på 4:15.

Jag hade stora förväntningar på det här loppet men jag blev ganska besviken. Den feststämning jag här känt på Stockholm Marathon och Midnattsloppet infinde sig inte och bitvis var det glest med åskådare. Bäst var det vid Intersports portal ute vid Lindholmen.

Det blev en intensiv, trevlig och riktigt rolig vistelse i Göteborg även om jag gärna hade stannat en natt till men jag hade en deal med tjejerna.

Stort tack till alla som stöttat mig på telefon, SMS, FB och alla deltagare på min SATS Running klass i Vällingby Parken, hoppas det gick lika bra för er som sprang.

Nu laddar jag för Väsby Duathlon till helgen och hoppas på en fin träningsvecka och kanske lite golf.

Var försiktig & träna klokt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar