söndag 20 maj 2012

Väsby Duathlon

Duathlon är för mig en ganska ny men angenäm bekantskap. Lite som triathlon men du slipper simningen vilket passar mig bra. Detta var min tredje tävling för året med löpning 5 km, cykel 20 km och en avslutande löpning på 2,5 km.
Det känns också riktigt kul med tävlingsarrangemang av eldsjälar i mindre föreningar där allt kommersiellt är borta och en anmälningsavgift på 100:-. Många tävlingar har numera hutlöst höga startavgifter i relation till vad man som deltagare får. Duathlon är definitivt en tävlingsform som fler borde pröva på och tar inte längre än dryga timmen att genomföra. Bra jobbat och arrangemang Väsby SS Triathlon.

Löpningen på 5 km tog bra precis 21 minuter men jag borde nog kunna göra det lite snabbare då det var relativt lättsprunget. Växlingsmomentet till cykel är alltid lite stökigt men det gick ganska bra idag. Vi hade medvind dom första 10 km till vändpunkten innan vi fick den rakt i ansiktet. Känner mig nöjd med cyklingen då jag bara blev omkörd av fyra medtävlande och ett rullsnitt på 33,8 km/h.
Många som är med är riktigt duktiga cyklister som forsar fram på sina tempohojjar. Själv borde jag nog börja med att investera i ett par tempobågar som jag saknade redan i Kalmar förra året, alla dessa prylar...
Den avslutande löpningen på två varv kändes bra och jag gick imål på 1:09:43.

Vi hade en tråkig lördag igår och därför kändes det extra kul att Fanny, min trognaste supporter var med och stöttade mig på dagens tävling. Nästa vecka fortsätter Svenska Cupen i Duathlon på Lidingö, det ser jag fram emot.

Noterar för övrigt att det bara är 49 dagar kvar till den roligaste Klassikertävlingen, Vansbrosimningen!

Låt oss hoppas på lite fortsatt värme så man kan plocka fram våtdräkten och göra årsdebut i Lillsjön.

Lägger med några bilder från tävlingen och torsdagens löpträning med Supertusingar.

Var försiktig & träna klokt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar