onsdag 23 maj 2012

Tack för att du cyklar!

I morse tog jag återigen cykeln till min arbetsplats Brandon. Viksjö-Nacka Strand är ett halvt månvarv till jobbet som min tidigare chef Tommy uttryckte det. Så långt är det faktiskt inte och med lagom gas tar det inte längre tid än att köra bil och Essingeleden är helt galen numera.

Vid Brommaplan 07:05 står Stockholms Stad och delar ut påsar och ropar;
"Tack för att du cyklar!".
Härligt att höra denna morgon då Riddarfjärden låg som en spegel blandat med sköna dofter från vår huvudstad. Cykelkartan som fanns med i påsen blir användbar framöver.

Jag framför gärna deras budskap.
Allt fler Stockholmare väljer cykeln. Drygt 50.000 stockholmare cyklar dagligen i innerstan, det är en ökning med nära 80% jämfört med för tio år sedan. Det kan man förstå. Att ta cykeln är snabbt, enkelt och bra för hälsan. Dessutom bidrar du som cyklist till bättre luft och en hållbar stadsmiljö.

Jag märker själv tom en markant ökning jämfört med förra året. Det börjar bli trångt på cykelbanorna redan vid Tranebergsbron och mellan Stadshuset och Danvikstull är det bitvis köer så var uppmärksamma då en del trampar i väl höga hastigheter.

Var försiktig & träna klokt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar