söndag 5 augusti 2012

Jämtlandstriangeln Unplugged

Unplugged, helt underbart upplägg på en ny tävling. Borta är alla kommersiella inslag, mässtält och andra inslag som ska lugga oss deltagare på pengar. Den sköna atmosfären märkes tydligt redan dagen innan tävlingen då vi åt middag tillsammans och utbytte erfarenheter och utrustningstips.

Innan start fick vi en historielektion om Carl Gustaf Armfeltds Karoliner som hösten 1718 fick i uppdrag av Karl XII att bryta in i norra Norge och inta Trondheim. Fälttåget slutade dock med en katastrof då 3000 man frös ihjäl på gränsfjället mellan Tydal och Handöl. Karolinernas fälttåg har satt sin prägel på regionen och lever fortfarande i folksjälen hos jämtar och trönder.



Starten gick från Storulvån med ett första etappmål i Sylarna efter 16 km. Dom första kilometrarna innebar en hel del uppför på väl trampade stigar och spångar. När vi kom upp på fjället blev det mer lättsprunget och vädret bättre hela tiden. Vi var totalt 29 startande Karoliner och spred ganska snabbt ut oss i terrängen. Syltoppen kunde vi dock inte se bakom molnen och den sista biten upp till Fjällstationen var det bara uppför. Jag skrev in mig på blädderblocket efter 1:39 och så långt kändes allt riktigt bra.




Nästa anhalt Blåhammaren och ytterligare 19 km löpning. Efter vägskälet kom nästa rejäla stigning innan jag möttes av en ny härlig utsikt. Efter 25 km började jag få rejält ont i fötterna då jag inte är van att springa så mycket på stenigt underlag. Vi hade varken chip eller Sportident pinne utan skrev helt enkelt upp passertiden själva, jag noterade 3:51. Unplugged och hur enkelt som helst.    




Dom avslutande 12 km var mer nerför men underlaget var fortfarande väldigt stenigt. Extra kul att passera alla vandrare som öste beröm och glada tillrop så fort jag sprang förbi. Dom sista 6 km fick jag lite förnyande krafter och kände att det trots allt fanns en del kvar i benen.


Tillbaka på Storulvåns Fjällstation efter 47 km löpning med 1000 höjdmeter och en 5 timmar och 22 minuter lång underbar naturupplevelse. Det känns såklart extra kul med en egen hejarklack trots att vi är mer än 70 mil hemifrån. Tack Tove och familjen Åkesson.  

Den ultimata dagen avslutades med bastu, bankett och en ny trevlig middag med härliga människor. 

Jag är full av beundran för segrartiderna i dam- och herrklassen;

Åsa Wiklund 5:09
André Jonsson 4:07



Tack till pionjären och inspirationsmänniskan Erik Ahlström som gjort denna tävling möjlig. Vi har tidigare träffats på lite olika tävlingar och nu senast på Spring Cross i maj. 

Tack även till den enda och gladaste funktionären Mari Rutgersson.

Om ni vill läsa mer hittar du här en artikel från Östersunds-Posten,  http://op.se/lanet/are/1.4968428-premiar-for-lopartavling-langs-jamtlandstriangeln

Var försiktig och träna klokt!

8 kommentarer:

  1. Härligt Göran, du är bra du!!! kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika, kul tävling!

      Radera
  2. Torbjörn Sjölander6 augusti 2012 kl. 22:38

    Grattis till en bra tid. Jag och hustrun ska på ett liknande äventyr 11 aug, Axa fjällmaraton! 43 km, 1800 höjdmeter. Puh! Håll tummarna.
    /Tobbe Sjölander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det. Kul med Axa, jag var för sen med min anmälan och kom inte längre än till kölistan. Tuff bana med lite mera höjdmeter men i lika fin terräng. God tur och lycka till!

      Radera
  3. ..... grymt snygga bilder och bra skrivet - o härlig prestation :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Capello, kul upplevelse och verkligheten överträffar bilderna.

      Radera
  4. Tack för de värmande orden, ses igen på Stigen

    SvaraRadera