torsdag 2 augusti 2012

I Love Åre

Jag älskar Åre och är nu på plats för årets bästa semestervecka. Batterierna ska laddas och tid för eftertanke tillsammans med en god bok. Vi inledde med det bästa öringsfiske jag någonsin upplevt i Hensjön som ligger i Edsåsdalen dryga milen söder om Åre. Den största vägde 1,2 kilo och vi fick även en på 0,9 kg, det händer inte ofta.


Lyckligtvis var Tove också med och fiskade. När vi hade jätteöringen vid båtkanten hoppade den och slet sig men tjejernas tjej fångade den i luften med håven. Tur var väl det, annars hade jag gråtit blod.


Vi hade en gammal oanvänd rök i förrådet som kom till användning. Med tre öringar och en röding spred sig härliga dofter och det är inte många saker i livet som går upp mot nyrökt fisk och ett parti Backgammon.


Vi har gjort en del kroppsarbete också. Sågat, klyvt och staplat ved i stora lass och jag lyckades även laga en gammal lie och det är också kul. Morfars skolning från Hörken sitter i ryggmärgen. Snart ska tydligen skogen gallras också. Timmerman Gurten har redan anmält sitt intresse.


Jodå, jag har såklart tränat en del också och följer min plan inför Ironman Kalmar. Vad sägs om 9 km klättring upp till Trillevallen för vidare cykling mot Ottsjön. Vid en av mina löprundor fick jag även sällskap av skogens konung, mäktigt djur när man ser dom på nära håll. Tyvärr hade jag inte någon kamera tillgänglig.


Den här utsikten från tempostyret är inte heller så tokig. Åresjön strax på gång till vänster och Åreskutan i färdriktningen gör att det går lite lättare i benen trots alla backar från Järpen.


Nulltjärn helt magiskt beläget 593 meter över havet väster om Vålådalen. Sandstrand med glasklart vatten för dagen 16,5 grader varmt. Barnen badade till skillnad mot mig utan våtdräkt samtidigt som jag simmade.


Helt underbar syn varje gång man ska andas och ser snöbeklädda Ottfjället i bakgrunden. Det var inte speciellt trångt på stranden och vi var helt ensamma i vattnet, vilken förmån i symbios med naturen.


Vi hittade även Gunders Mosse, storlöparen Gunder Häggs egen mosse och speciella träningsplats i Vålådalen. Strax innan passerade vi Vålån och Fångåmons fiskecamp där jag tidigare tagit några fina harrar.


I morgon åker jag förbi Åre, Duved och vidare till Storulvån för att springa Jämtlandstriangeln Unplugged. Vädret ska tydligen bli bra och jag ser fram emot starten på lördag kl 10.00.

En sak är solklar, när jag blir stor ska jag bo i Åre.

Var försiktig och träna klokt!

2 kommentarer:

  1. Härlig läsning! Glöm inte svänga in i Ottsjö också! Här kan du simma i fint vatten men undvik att simma nära ridvadet och sätta ned fötterna och njuta av utsikten när som helst :). Jag cyklade en del landsväg här förra sommaren inför StoTri men nu är cykeln hemma. Fina vandringar finns också för barn och Kalmartränande med varierande stigmeter ! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annie för uppmuntran och bra tips. Jag får ta det nästa gång jag är här uppe. Idag regnar det dessvärre och jag ska vidare till Storulvån.

      Radera