söndag 23 september 2012

Aborrbacken

 
Nästa helg är det återigen dags för Lidingöloppet och inledningen på min 11:e Klassiker. Jag kände idag på dom 10 sista kilometerna tillsammans med Per-Jan. Den mytomspunna Aborrbacken tornar upp sig som en jätte efter knappt 25 kilometers löpning men hur är den egentligen? Den frågan sökte vi svar på idag men det är inte riktigt jämförbart då vi hoppat över dom första 20 km. Backen är 550 meter lång och har två brantare partier. Mitt råd är att ta det lugnt uppför, man förlorar inte jättemycket på att gå raskt och undviker därmed en eventuell syreskuld med tillhörande mjölksyra. Den tid du möjligen förlorar tar man igen när man har passerat banans högsta punkt och det är trots allt
5 km kvar till mål så hushåll med krafterna.
 
Min plan är att dela upp banan med några tydliga checkpoints. Jag står i startled 1C och tempot brukar bli ganska högt dom första kilometerna. Det gäller att hitta den fart som känns bekväm och en kilometertid på ungefär 4:40. När man kommer ner till Kyrkviken är det vanligtvis mycket publik vilket alltid underlättar. Jag vill gärna springa första milen på 46 minuter. Därefter väntar den bästa delen på banan med flack löpning på skönt underlag i skogen och här ska jag försöka höja tempot lite innan man når den kuperade och knixiga delen borta vid Bosön. Min nästa checkpoint blir efter 20 km och här vill jag ha en tid på 1:35.
 
Det är nu loppet börjar på allvar och inleds med Grönstabacken direkt efter vätskekontrollen. Därefter är det några kilometer kuperad terräng och mental uppladdning inför avslutningen. 25 km passeras i samband med Aborrbacken och här behöver jag en tid på ungefär 2 timmar. Avslutningen är riktigt jobbig och Karins backe efter 28 km brukar jag uppleva som banans jobbigaste. Efter det gäller det att bita ihop och mitt mål är att springa på 2:25.
 
Lycka till nu alla som ska springa, "Run Happy".

Banans högsta punkt väntar när man har besegrat Aborrbacken.
 
Gainomax bjuder på en bra karta tillsammans med lite ytterligare goda råd; http://gainomax.com/lopning-karta/.
Om du är supporter tycker jag att dom bästa åskådarplatserna är utmed Kyrkviken, Grönstabacken och så målgången vid Grönsta Gärde såklart.
 
Karins backe med 2 km kvar till mål är en ofta bortglömd utmaning.
 
Den här helgen har jag utbildat mig till löpcoach genom Personal Training School och Running Sweden. Verkligen kul att träffa så många positiva människor och löpare samtidigt. Det känns bra med lite fokus på teknik och jag har en del att lära inom det här området. Running Sweden har helt rätt attityd till träning, löpning och sättet att vara coach. Jag ser verkligen fram emot att börja jobba med dom under hösten.  
 
 
Tidigare under veckan har jag haft riktigt flyt och vunnit två helt grymma priser.
På Fastrun vann jag ett par nya skor från Saucony, precis vad jag behöver.
 
Jeanette har dessutom haft en föredömlig utlottning där jag hade turen att vinna ett armband med texten "Fuck Cancer" till stöd för Ungcancer. Det här kommer jag att bära med stolthet under Lidingöloppet för att sedan göra en ny utlottning och skicka stafettpinnen vidare. Innan dess kommer jag givetvis bli stödmedlem i föreningen. Dom har bl.a till uppgift att skapa mötesplatser för unga vuxna cancerdrabbade och anhöriga att få träffa andra i liknande situationer, både på Internet och i det verkliga livet.


Var försiktig och träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar