söndag 30 september 2012

Lidingöloppet

13 grader i luften och lite lerigt underlag, det var dom yttre förutsättningarna inför årets upplaga av Lidingöloppet. På vägen ut till Koltorps Gärde stannade jag till i Ropsten för att göra en snabbvisit hos Gainomax som delade ut dryck till alla löpare.
 
 
När startskotten gick 12:30 kände jag av det rekordstora startfältet. Det brukar vara rejält trångt första kilometerna men i år var det bitvis stökigt hela vägen fram till Grönsta Gärde. Jag hade en tydlig gameplan med en målsättning att springa under 2:25. Jag upplevde första 7 km mer kuperat än vanligt och jag misströstade lite på vägen ner till Kyrkviken. Jag passerade ändå Hustegaholm vid 10 km på tiden 46:26 vilket var helt ok. Fram till Fågelöudde kommer sedan banans flackaste parti och jag kunde hålla ett jämnt och fint tempo med en skön känsla i både kropp och knopp. På delen mellan 15-20 km försökte jag hålla igen lite då det avsnittet är knixigt och kuperat. Väl framme vid Grönstabacken låg jag aningen bättre än min plan.


Det är här loppet börjar på riktigt, när man har passerat vätskekontrollen vid 20 km och får börja avslutningen med en första rejäl stigning. Abborbacken ligger knappt 5 km bort och en del mindre backar på vägen dit som gör att man får bekänna färg ordentligt. Min känsla var fortsatt bra och jag höll ett tempo under 5 minuter per kilometer. Väl framme i den berömda backen möts man av en kraftfull och helt underbar kör som sprider värme och energi, tack för det. Den jobbigaste delen är den asfaltssnutt precis innan banans högsta punkt. Man tappar alltid en del tempo på den backen så nu gäller det att höja tempot igen innan man når Karins Backe vid golfbanan. På slutet hör man mindre av "håll höger" och jag får istället springa om en hel del trötta löpare. Jag ser på klockan att min måltid ligger klart inom räckhåll och håller tempot fortsatt bra. Sista biten är lätt nerför och jag sträcker ut och passerar mållinjen efter 2:24:22 med en del krafter kvar. Härlig målgång på mitt 11:e raka Lidingölopp efter 30 mycket väldisponerade kilometer.

 
Kenyanen Lewis Korir vann för andra året i rad med tiden 1:35:26. När man ser löpsteget förstår man att han kan springa med den enorma kilometertiden 3:10. 
 
 
Snabbanalys av loppet direkt efter målgång tillsammans med Micke som sprang på ett nytt fint personbästa.

 
Fuck Cancer, jag sprang Lidingöloppet med det här grymma armbandet som jag vunnit av Jeanette. Nu har jag blivit stödmedlem i föreningen Ung Cancer och skickar stafettpinnen vidare. Vill du ha en lite lagom svettig gåva med bästa budskapet behöver du bara gilla det här inlägget för att delta i utlottningen.
,
 
Var försiktig & träna klokt!

2 kommentarer:

  1. GILLAR - grymt, Gurten, loppet och armbandet ... :-)
    ciao capello

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Capello, bra dag på Lidingö!

      Radera