söndag 16 september 2012

Löparfokus

Det är mycket fokus på löpning just nu. Sicklaloppet förra helgen, Stockholm Halvmarathon igår och Lidingöloppet om två veckor. Dessutom var det i torsdags premiär för Fastrun där man springer ett testlopp på 5 km tillsammans med andra duktiga atleter ute på Gärdet. Riktigt bra arrangerat Erika, räkna med mig framöver och häng på du också. Nästa helg väntar en utbildning med Running Sweden.

 
Jag hade egentligen inga planer på att springa Stockhom Halvmarathon för femte gången men fick sent möjligheten att starta. Micke var nog lite mer laddad innan start och är dessutom i jättefin löpform.  
 
 
Det var rejält trångt vid starten trots att vi stod i första startgrupp. Det lutar svagt uppför i början men vi drog iväg i ett högt tempo, lite för snabbt för att passa mig men det blir nästan alltid rusning i starten. Jag känner såklart till att kilometertiden ska ligga på 4:16 i snitt för att klara tiden 1:30. Jag trodde inte riktigt på det själv den här gången då det varit en slitsam vecka men jag ville ändå göra ett ärligt försök och då måste man vara med från början. Öppningen på dom 5 första km var lovande med tiden 20:42 vilket är riktigt bra. 
 
Efter 8 km började den snabba starten kännas i benen och jag hade en svag del på banan fram till 12 km. I efterhand kan man enkelt konstatera att det var här jag tappade möjligheten att gå under 1:30. 

 
När jag passerat Slottet och vidare ut på Söder Mälarstrand fick jag förnyade krafter på den lättlöpta delen av banan och låg åter på en kilometertid under 4:15. Det behöver man för banans jobbigaste del vid Tantolunden återstod liksom backen vid St Paulsgatan. Jag kände mig stark dom sista 5 km och det var absolut inte här jag tappade en toppnotering. På upploppet kände jag mig ändå nöjd när jag passerade mållinjen på 1:30:52. Det här blev en oväntat härlig eftermiddag i strålande sol och trots allt ett bra besked inför Lidingöloppet.

 
Hässelby dominerade stort i årets upplaga med segrar i såväl dam- som herrklassen genom Isabellah Andersson och Haben Idris. Jag blir mest förundrad över det faktum att 16.689 löpare hade anmält sig men bara 12.544 kom till Norrbro? Vad hände med dom 25% löpare som betalat anmälningsavgiften men aldrig kom till start? Är det möjligen ett ytterligare tecken på den hysteri som råder och att du redan nu kan anmäla dig till nästa års lopp för att försäkra dig om en plats om du möjligen känner dig förberedd och i god form. Just nu är det enkelt att vara arrangör. 


Det är alltid kul och uppskattad med en liten hejarklack när man tävlar, här laddar delar av min upp inför loppet. Stort tack även till Puma som sponsrade mig med startplatsen.
 

Nej, jag har inte bara sprungit den här veckan. Idag deltog jag på en workshop arrangerad av SATS tillsammans med en del cykelkollegor.
"Add a new dimension" där vi diskuterade klassupplägg, erfarenheter och vad våra kunder efterlyser framöver.

 
Det har varit en turbulent vecka på min arbetsplats Brandon. Förändringar är iofs ofta bra och välbehövliga men det är synd när man inte kan påverka och bestämma själv. Indianernas gamla ordspråk passar nu bra "Om du rider på en död häst, kliv av".
 
Var försiktig och träna klokt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar