lördag 9 februari 2013

Bisslinge Ski Marathon

Tävlingsledningen tog i början på veckan beslutet att flytta tävlingen från Bisslinge till Täby Konstsnöspår vid Jarlabanke. Det var säkert nödvändigt med tanke det tunna snötäcket och det är en hyggligt stor apparat att flytta arrangemanget. Slingan halverades därmed från 10 km till dryga 5 och med den vetskapen kändes det inte helt inspirerande att åka till Täby för att skava runt 8 varv på en platt bana.
 
Dom inledande 3-4 varven gick bra, stakningen flöt på, varvtiderna var hyggliga och spåren höll ihop ganska bra. Jag imponerades av elitåkarna som hunnit varva mig när jag såg kraften i deras stakåkning även om "håll höger" inte alltid är så positivt att höra. Under dom följande 2 varven misströstade jag faktiskt lite och tyckte att det här var lagom roligt. Vi motionärer som sedan fanns kvar på slutet är mer beroende av bra spår när kraften att staka avtar. Jag funderade flertalet gånger på varför arrangören inte kunde pista spåren löpande så vår upplevelse skull bli lite starkare. Trots allt drog dom nog in en kvarts miljon i startavgifter och jag tycker att det är ett rimligt krav.
 
Slutligen passerade jag äntligen mållinjen efter 3:26 och fick mig en välbehövlig genomkörare inför det stundande Vasaloppet. 
 
 


Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar