söndag 17 februari 2013

Vintertriathlon

Debut för en vintertriathlon och jag tyckte upplägget med lite lagom långa distanser såg spännande ut när jag satte mig i bilen för att åka till Sala. Jag hade en ambition att slänga på vinterdäcken på min mountainbike men en sen fredagkväll i garaget är knappast bästa tidpunkt för den uppgiften. Det fick räcka med att valla skidorna och packa muiltilådan.
 
Tävlingsområdet vid Lärkans Sportfält kryllade av människor i gula västar och antalet funktionärer var klart fler än oss tävlande. Dagens distanser; 7 km löpning, 12 km mtb och 10 km skidåkning.
 
 
Underlaget var helt ok men jag valde ändå att ta den inledande löpningen i mina Icebug. Jag började i ett 4 minuters tempo men kände redan efter ett par kilometer att farten var för hög och fortsatte med tider runt 4:25. Löpformen är absolut inte på topp i februari vilket märktes ganska omgående.
 
På med cykelskorna i växlingsområdet och vidare ut på en tvåvarvsbana mtb. Jag kände avsaknad av mina dubbdäck och lyckades med att såväl ramla som köra av vägen. Bansträckningen inkluderade sjön där man simmar under Sala Silverman och det låg snö kvar på isen som gav ett bra grepp. Jag upplevde cyklingen som krävande och det är en enorm skillnad mot att sitta på min sedvanliga trygga spinningcykel. 
 
 

Den avslutande skidåkningen på två nya varv erbjöd ett jättefint något isigt spår och en nypistad skatebädd men mina prylar tillåter bara klassik stil. Banan var riktigt kuperad, speciellt den första biten efter varvningen och jag var uppe på maxpuls flera gånger. Jag blev varvad av segraren och imponerades av hur fort dom som kan åker och vad lätt det ser ut. Jag gick till slut i mål efter 1:50 och det här var betydligt tuffare än vad jag hade förväntat mig.

 
 
Stort tack till IFK Sala för ett jättetrevligt arrangemang med glada funktionärer och åskådare utmed hela banan. Anmälningsavgiften var perfekta 200:- och jag vann dessutom ett par tights som kostar det dubbla.
 
Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar