söndag 3 februari 2013

Krogrännet

 
Krogrännet med start på Vallentunasjön och målgång vid Stallmästaregården 34 km senare. Vädret var perfekt med en gnistrande sol när jag kom iväg kl 09.30 bland dom första skridskolöparna. Isen var i det närmaste perfekt och mycket över förväntan. Efter en knapp mil var det dags för den första landpassagen för att ta sig till Norrviken. Sträckan är 3,2 km och jag kan lova att det är riktigt jobbigt att springa i pjäxor. En del av toppåkarna bytte om till löparskor men jag tycker det är bättre att köra minimalistiskt.
 
Väl ute på isen igen var det nästan lika bra som på Vallentunasjön och övriga Stockholmare började vakna till liv och det var full aktivitet. Vinden blåste lite emot men det var inga större bekymmer. Norrviken kan jag nästan utantill innan nästa landpassage och löptur på 2,2 km bort till Edsviken.  
 
Här var det om möjligt ännu mer åkare ute och lite smalare plogat men alla samsades bra med ett leende lika stort som solen. Sista löpningen bort till Brunnsviken på 1,5 km gick bra även om backen vid Ulriksdals Slott var tung idag.
 
Den avslutande delen på Brunnsviken är kort och jag har aldrig åkt den här sträckan på en sådan fin is som idag. Målgången vid Stallmästaregården kändes välkommen och jag kände mig mycket nöjd med såväl min tid som en fin 8:e plats. Det här blev en fantastisk tur på fina isar, glada tillrop och ett perfekt väder. Lite sköna bilder från rännet; 
 


 
 





Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar