söndag 10 februari 2013

Vikingarännet

Tidig söndagmorgon och transport till Skarholmen, tack Helena för skjutsen. 2.500 st förväntansfulla skridskoåkare och kön till start börjar bli lång redan när vi anländer. Speakern pratar om nordliga vindar vilket innebär medvind nästan hela vägen till Hässelby. Jag kommer iväg strax efter kl 08:30 och isen är verkligen jättebra. Första biten ner till Friibergh går fort och man känner sällan styrkan i medvinden när man åker skridskor. När vi sedan fick vända upp mot Krusenberg mötte jag vinden som var klart starkare än jag trodde under 5-6 km. Det här var egentligen enda delen med riktig motvind.  
 
Jag susade förbi slottet i Skokloster och kom sedan ner till den längsta landpassagen vid Erikssund. Sträckan var knappt 2 km lång men tog ändå drygt 20 minuter då vi fick pulsa upp i skogen och det var trångt på stigen. Väl tillbaka på isen igen och full fart mot Sigtuna som bjöd på blåbärssoppa och bullar. Några km senare kom vi in i Upplands Väsby Kommun och det märktes tydligt. Åkytan blev bred som en landningsbana och var perfekt plogad. En stor eloge till er som gjort detta, dessutom bjöd även ni på nyponsoppa och bullar.
 
När jag sedan nådde den andra av tre landpassager vid Roparudden var det mindre än 20 km kvar till mål. Delen som kom därefter fram till strax efter Kunsängen var faktiskt dåligt underhållen och riktigt sträv. Vid Kallhäll blev isen återigen lika bra som tidigare och när jag vände upp efter Görvälnsverket och dom avslutande 10 km blev det nästan magiskt. På blankis med vinden i ryggen gjorde jag en toppnotering med 1:55 på en kilometer. Det var en ren njutning och nog hade jag en del krafter kvar i mål efter 3 timmar och 51 minuter och en bra känsla. Många åkte fort idag och jag blev förvånad att den fina tiden bara räckte till en 91:a plats.
 

 
Stort tack till arrangören för en som vanligt mycket prisvärd och bra tävling. 
Jag ser redan fram emot rännet 2014, dessutom får jag då en guldfärgad nummerlapp.
 
Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar