lördag 2 juni 2012

En Dalahäst, två pumpar och en punktering


Siljan Runt och väderprognosen inför tävlingen oroade med löften om regn, tom snö och 4 grader. När vi vaknade på Gesunda Ski Lodge blev vi därför både glada och positivt överraskade med en blå himmel och 5 grader även om det blåste en del redan på morgonen. Vi var idag ett team med 8 duktiga cyklister och vi hade en gameplan att köra under 5 timmar. Det gick väl ganska planenligt ner till Rättvik även om vi låg lite efter schemat pga den tuffa vinden, min punktering och korv med bröd i Garsås innan regnet kom. Från Leksand till mål och 45 km kvar blåste det upp ännu mera och vi hade 8 m/s i motvind, spöregn och 1,9 grader på termometern. Måste nog säga att det var min jobbigaste cykelupplevelse hittills och våra 5 timmar slutade på 5:50. Det var en fostrande tur som lovar gott inför kommande tävlingar då jag kände mig ruggigt stark i benen idag. Tack övriga deltagare i teamet, vi hade kul och humöret var glatt trots att vi frös fruktansvärt allihopa.


Mats håller genomgång inför loppet. Som vanligt föredömlig och säker som kapten i Fredrikshofs färger.


Siljan Runt, fulltecknat som alla andra lopp numera och vi kom iväg alldeles för sent. En riktig nitlott visade det sig senare.


Solleröns nya kyrka uppfördes 1779-1785 av sandsten och röd granit och med tegel i omfattningarna. Även valven är slagna av tegel och hela byggnaden är putsad, ut- som invändigt. Här är både start och mål till tävlingen.


Det var nog närmare 30 år sedan jag senast sov på en luftmadrass. Med min pump hade det tagit flera dagar, nu vet vi att Joe Blow funkar utmärkt.

Jag fick idag min första punktering efter 27 km sedan Ödeshög under Vätternrundan 2004. Nu vet jag att min pump inte funkar på mina förlängda nipplar. Tur att man har grymma lagkamrater, genomgång av Multilådan!

Dalahästen var i alla fall fin även om den idag var frusen, genomblöt och vindpinad.

Var försiktig & träna klokt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar