fredag 20 juli 2012

Full fart mot Kalmar

Jag är just nu i Borås och tittar på SUM-SIM för att heja på Fanny och övriga deltagare från Järfälla Simsällskap. Igår hade jag sedan efter tävlingarna en härlig kväll med Christian och hans fina familj i Sandared men har nu förflyttat mig en bit utanför stan till underbara www.torpastenhus.se

Ni som känner mig vet redan att jag varit tränare i fotboll, innebandy och gymnastik i mer än 20 år. Jag har även varit kursledare på tränarutbildningar åt Svenska Innebandyförbundet och är nu en engagerad cykelinstruktör på SATS.
Trots detta har jag egentligen aldrig coachat mig själv eller gjort en ordentlig träningsplanering. Jag har gått på erfarenhet, känsla och framförallt gjort det jag har haft tid och möjlighet till. Det har iofs gått jättebra och det kommer jag säkert att fortsätta med många gånger även framöver.

Nu har jag ändå funderat lite över det här och sedan två veckor tillbaka har jag en grov plan över min egen träning fram till säsongsavslutningen den 7 oktober. Mina kvarvarande måltävlingar 2012 är Ironman Kalmar, Lidingöloppet och Barcelona Triathlon.

Nu fokuserar jag i första hand på Kalmar och hur jag ska komma bäst förberedd till den tävlingen. Det är inte särskilt lång tid kvar dit och det går inte att göra några fysiska underverk på så kort tid.

Min plan är att till en början och där jag just nu befinner mig träna mängd och hitta längre pass, med fördel cykel följt av löpning. Simning tränar jag gärna isolerat och helst i Lillsjön. Fram till den 5 augusti har jag tänkt träna ner mig och genomföra ca 20 km simning, 600 km cykling och 200 km löpning. Efter denna tunga träningsperiod har jag tänkt lätta upp på träningen och köra kortare intervaller för att hitta rätt fartkänsla och glädje. Sista veckan innan Kalmar gör jag som timmermännen och slipar sågarna för att komma ner pigg och utvilad.

I den här planeringen ingår två roliga tävlingar på vägen fram som jag ser som bra träning tillsammans med andra glada atleter.

25 juli Stockholm Kvartsmarathon som är en nytt lopp på 10,5 km med start på Tanto och en kuperad bansträckning runt Årstaviken.

4 augusti Jämtlandstriangeln Unplugged som är ett fjällmarathon för Karoliner på 47 km. Det ser jag verkligen fram emot som framförallt en underbar naturupplevelse där vi istället för sportdryck får dricka direkt från fjällbäckarna. Borta är alla kommersiella inslag där omgivningen och miljön istället får dominera. Dessutom ska min familj följa med, yes!

Nu ska jag avsluta min goda kanelbulle och sedan är det full fart mot Kalmar och mitt mål på 12 timmar.

Var försiktig & träna klokt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar