torsdag 12 juli 2012

Mål eller mållös?


Jag läste i vintras boken Munken som sålde sin Ferrari av Robin Sharma. Den innehåller mängder av tänkbara avsnitt och jag fastnade speciellt för ett som handlar om mål. Den tidigare utbrända stjärnadvokaten möter i Himalayas berg Sivanas mystiker. En av dom är en mästare på bågskytte och träffar normalt sitt mål från 90 meter.

Nu fick han i uppdrag att binda för skyttens ögon med en näsduk som sedan skulle träffa sitt mål från 30 meter. Den gamle mannen spände bågen med förbundna ögon, placerade fötterna stabilt under sig och sköt. Den vassa pilen flög iväg och fastnade pinsamt långt ifrån sitt mål.

Stjärnadvokaten blev förvånad som trodde att mystikern skulle träffa med hjälp av sina magiska förmågor. När han frågade vad som hände fick han följande svar; "Det du just bevittnade bekräftar den vikigaste principen av alla som vill uppnå sina mål. Du kan aldrig träffa ett mål som du inte kan se." Människor ägnar hela livet åt att drömma om mer lycka, hälsa, passion eller framgång men förstår inte hur viktigt det är att ta sig några minuter då och då för att skriva ner sina mål och reflektera över livets mening. Fastställda mål gör livet mer storlslaget och tillvaron blir rikare och mer njutbar i stället för att som många andra gå i lyckofällan.

Har du inte läst boken har du nu fått ett bra tips till sysselsättning i hängmattan.

Nu vet jag precis som du att det inte alltid blir som man har tänkt sig eller planerat oavsett om man är ensamstående, har ett krävande jobb, är elitmotionär, ska gå på ständiga förenings- och föräldramöten, har barn som idrottar eller är en heroisk vardagshjälte. Det kan också komma sjukdomar eller skador i vägen som stör dina mål.

Vad jag däremot med säkerhet vet är att ett uppsatt mål, plan eller spelidé är klart bättre än att vara utan densamma. Vägen mot mina mål ber jag att få återkomma med.

Igår kväll var jag med på en träningstävling med World Triathlon Stockholm vid Sjöhistoriska. Bra arrangemang och härliga deltagare, stort tack för det.
Här har kommer en hel del bra och korta tips om du liksom jag gillar Triathlon;
http://blog.svd.se/maratonbloggen/2012/07/11/rulla-pa-strumpan-som-en-kondom/

Var försiktig & träna klokt!


 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar