lördag 7 juli 2012

Vansbro Triathlon

Andra upplagan av Vansbro Triathlon och jag var åter tillbaka hos Mangan i Morn som ligger strax söder om Vansbro inför loppet. Vi hade en mycket trevlig fredagkväll med fullt hus och det var lite som att komma hem igen, efterlängtat. Jag bestämde mig sent för att starta och kände mig rejält osäker på form och status då jag inte kunnat träna speciellt mycket dom tre sista veckorna. Multilådan full till bredden och jag kände mig trots allt ändå nyfiken och sugen på att starta. 


Vi inledde tävlingen efter starskotten klockan 12.00 med 1.980 meter simning i det 17 gradiga vattnet i Västerdalälven. I år var det nästan dubbelt så många startande och därmed mycket trängre vid start men det var ändå ganska lugnt då älven är bred. Jag vet inte varför men jag behöver en 3-400 hundra meter för att hitta rytmen i mitt frisim men efter vändpunkten flöt det på riktigt bra. Tiden 45:39 är blek och det måste jag kunna förbättra.


Efter växling ut på en 3 mil lång cykelslinga från Vansbro till Högosta. Riktigt bra varvbana och min favortiblomma Lupinen växer fritt i nästa alla diken. Jag inledde starkt dom två första varven men tröttnade lite dom sista 3 milen. Det är oerhört bra standard och startfält på den här tävlingen vilket märks tydligast på det här momentet. Jag växlade in i fållan med en totaltid på 3:40 och det kändes ändå ganska ok.



Ut på sista momentet löpning och jag kände mig ganska pigg i benen trots allt vilket gladde mig. Jag hade ett hyggligt bra tempo första milen sen började benen stumna. Jag tackar särskilt för det härliga stöd jag fick från publiken och inte minst alla från Järfälla Simsällskap, familjen Zillén och så min trognaste supporter Fanny såklart.



Jag hade idag faktiskt ingen klocka och hade därmed inte koll på min totala tid. När Clas Björling annonserade 5:33:48 blev jag positivt överraskad. Inte för tiden i sig men för dagen känner jag mig väldigt nöjd med tanke på förutsättningarna.

Tävlingen är bra arrangerad och alla funktionärer är grymt engagerade. Bra att simningen bara var ett varv och vi fick känna på målrakan. Cyklingen är riktigt bra men jag skulle gärna se att löpningen gick i centrala Vansbro och att målet återförs till målområdet vid Tjejsimmet.

Nu fixar Mangan nästa middag och jag ska ladda inför Vansbrosimningen imorgon.

Var försiktig och träna klokt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar